New trends in computational archaeology

Hèctor A. Orengo presents today at INFUTURO, the second Strategic Reflection Meeting of the Archaeology-Connection network/ArchaeologyHub.CSIC, hosted in the Milà i Fontanals Institution (IMF-CSIC) in Barcelona from June 27th to 29th 2022.

Session 2: Archaeology in the digital era 
27/06/22 18.35h CET

New trends in computational archeology
Hector Orengo, Institut Català d’Arqueologia Clàssica

This presentation describes different projects under development within the Landscape Archeology Research Group (GIAP) of the Catalan Institute of Classical Archeology (ICAC) in the field of computational archaeology. These include examples in the fields of remote sensing, spatial analysis, machine learning, morphometry, and analysis of three-dimensional digital objects. The objective is to offer a brief summary of the new trends in computational archeology that include the use of scientific computing and open access to data and code. This is intended to offer a vision of how computational archeology can offer a massive amount of data, which can be of great importance for the knowledge and management of archaeological heritage, to provide archaeological information that would be impossible to study with traditional methods, and to automate essential data collection processes in multiple subdisciplines that require a large resource investment.

Original abstract:

Sesión 2: Arqueología en la era digital
27/06/22 18.35h CET

Nuevas tendencias en arqueología computacional 
Héctor Orengo, Institut Català d’Arqueologia Clàssica

Es esta presentación se describen diferentes proyectos en desarrollo en el seno del Grupo de Investigación en Arqueología del Paisaje (GIAP) del Instituto Catalán de Arqueología Clásica (ICAC) en el ámbito de la arqueología computacional. Éstos incluyen ejemplos en los ámbitos de la teledetección, análisis espacial, aprendizaje automático, morfometría y análisis de objetos digitales tridimensionales. El objetivo es ofrecer un breve resumen de las nuevas tendencias en arqueología computacional que incluyen el uso de computación científica y al acceso abierto a datos y código. Con esto se pretende ofrecer una visión de cómo la arqueología computacional puede ofrecer datos masivos de gran importancia para el conocimiento y la gestión del patrimonio arqueológico, proporcionar información arqueológica que sería imposible estudiar con métodos tradicionales y automatizar procesos de captación de datos esenciales en múltiples subdisciplinas que conllevan una gran inversión de recursos. 

Tags: , , , ,